Önkormányzatok belső ellenőrzése
Az elmúlt két hónapban számtalan kérdés, ajánlatkérés és feladatmeghatározás érkezett felénk a fenti szervezetektől. Elsősorban a Társulások megszűnése miatti tanácstalanság, a megfelelő szakértő hiánya és nem utolsó sorban a költségcsökkentés miatt kerestek meg bennünket.
Röviden igyekeztük a feladatokat összefoglalni és remélem sok kérdést meg tudtunk válaszolni:
A belső ellenőrzési feladatokat a 370/2011 (XII.31.) korm. rendelet határozza meg.
- Az ellenőrzést végző személynek sok kritériumnak kell megfelelnie, melyek alól a költségvetési szerv vezetője már nem adhat felmentést, mint a korábbi években (kivéve, ha többszereplős a belső ellenőrzés). Mivel legtöbb esetben egy fő látja el az ellenőrzéseket, ezért Őt belső ellenőrzési vezetőnek kell tekinteni, és a 24.§. minden elemét teljesítenie kell a személynek vagy szervezetnek (pl. Költségvetési szervnél belső ellenőrzési vezetőnek az nevezhető ki, aki a két éves szakmai gyakorlaton túl legalább további három éves szakmai gyakorlattal rendelkezik). A regisztráció és a folyamatos képzés elengedhetetlen, de a szakmai gyakorlat megléte a kinevezés vagy megbízás alapvető feltétele!!!
- Az ellenőrzés megfelelő szintű biztosítása kötelező feladat, ez alól nem lehet felmentést kérni. Ugyanakkor elvárt ellenőrzöttségi szint nincs meghatározva, átlagosan az évi 6-12 vizsgálat lefolytatása várható el egy ellenőrtől.
- Törekedni kell a megbízást adónak arra, hogy a belső ellenőrzés lehetőleg azokon a területeken dolgozzon, ahol a legtöbb hozzáadott értéket tudja teremteni. A korábban már vizsgált és ott jól működő folyamatok találva azt a területet alacsony kockázatúnak kell minősíteni. Merjen az ellenőr rendszerellenőrzéseket végrehajtani és "bele kell nyúlni a méhkasba", mert így lehet csak kézzel fogható eredményeket elérni. Ahol tudja a vezetés, hogy nincs gond, azt a területet lehetőség szerint nem kell ellenőrizni.
- A belső ellenőr által készített dokumentumoknak az NGM által kiadott formátumúaknak kell lennie. Sokszor nincs ez így, ezért nagyon eltérőek a szervezetek jelentései, tervei és beszámolói. Nem fogadható el más formátumban anyag, csak az egységes módon, ekkor lehet a beszámoló is homogén, melyet a Parlamentnek kell elfogadnia a folyamat legvégén.
- A belső kontroll rendszer kialakítása nem a belső ellenőr feladata, abban nem vehet részt, de aktív tanácsadás keretében segíthet a folyamatban, a jó rendszer kialakításában. Ezt a rendszer belső és külső szinten is igen komolyan vizsgálják. Ugyanakkor a belső kontroll rendszer működését a belső ellenőrzésnek célszerű évente felülvizsgálat alá vonnia.
- A társulások megszűnése, átalakulása után a kisebb önkormányzatok a belső ellenőrzéssel kedvezőtlen helyzetbe kerülnek, kerülhetnek. A rájuk eső "tagdíj" tapasztalataink szerint sok esetben igen magas, amiért éves szinten 1-2 ellenőrzést kapnak, legtöbb esetben hozzáadott érték nélkül. Ezekben az esetekben célszerű ajánlatot kérni egy-egy külső ellenőrzési szakértő cégtől, mert pontosabban lehet az árat kalkulálni.
- Külső cég vagy főállású ellenőr? Nincs jó válasz erre a kérdésre, egyedileg kell a szervezetnek ezt eldönteni. A külső szakértő "más szemmel" látja a folyamatokat, függetlenebb, legtöbb esetben olcsóbb is, de nem áll rendelkezésre minden órában.
- Az ellenőrzés költsége szintén fontos lehet. Az internet korában, és az üvegzseb törvény hatására nagyon sok szerződés olvasható, látható. A mi tapasztalataink alapján 4.000.Ft-os szakértői napidíj és 20.000.-Ft-os szakértői óradíj az a két véglet, ami között belső ellenőrzési szolgáltatót lehet ma találni Magyarországon. A főállású ellenőr esetében pedig a kormányrendeletnek megfelelő szakember bruttó 200.000.-Ft körüli, de inkább azt meghaladó bérével kell kalkulálni. Belső ellenőrzési vezető esetében kb. 20-25%-al kell ezt a díjat megnövelni. Több esetben látható olyan szervezet hirdetése is a világhálón, akik már "évek" óta keresnek megfelelő belső ellenőrt, tehát a szakember-hiány ebben a szegmensben is megtalálható.
Remélem sikerült jó néhány kérdést megválaszolni, de ezeken túl is állunk mindenki rendelkezésére, aki nem látja át a belső ellenőrzés valóban nem egyszerű felépítését. A velünk szerződésben nem állók kérdéseit is megválaszoljuk, ha képesek vagyunk rá.